“यशोदा मुक्तिगेहिनी”-कठोपनिषद3
भगवान की कृपा शक्ति व श्रम का आश्रय लेकर यशोदा रूपी मुक्ति ने प्रभु को बाँध लिया। बिना परिश्रम के मुक्ति भी प्रभु को बाँध न सकी-
“दृष्टवा परिश्रम कृष्ण: कृपयाऽऽसीत् स्वबन्धेन”
(भागवत्-10/9/18)
प्रभु को जब यशोदा जी ने रस्सी से बाँधना चाहा तो वह प्रत्येक बार दो अंगुल कम पड़ जाती। बहुत सी रस्सियाँ जोड़ने पर भी रस्सी दो अंगुल कम ही रही।
यह दो अंगुल की क्या कमी है? इस पर भागवत् के टीकाकारों ने अनेक उत्प्रेक्षाऐ की हैं किन्तु भगवान व्यास ने पूर्वोक्त श्लोक से ही दो अंगुल की कमी का कारण स्वयं ही प्रकट कर दिया है-
“साधक के बंधन में भगवान तब तक नही बधँते, जब तक वह भजन में इतना श्रम न करे कि भगवान की सर्वशक्तिचक्रवर्तिनी कृपाशक्ति का समुद्भव (प्रादुर्भाव) प्रवाहित न हो जाये
अर्थात
भजनोत्थ श्रम और भगवत्कृपा- यही दो अंगुल की कमी ही भक्त और भगवान एक दूसरे से दूर कर रही है।
जिसे योगियों की बुद्धि भी ना पकड़ पाती है, उसे आज मैया के निश्छल निःस्वार्थ वात्सल्य ने पकड़ा है। वात्सल्य की डोर में आज परब्रह्म बंधा है…जो स्वयं प्रेममयी मुट्ठी में बंध जाता है, उसे मैया रस्सी से बांधने लगी।हर रस्सी दो अंगुल छोटी पड़ने लगी।घर की सारी रस्सियाँ ख़त्म हुई पर कान्हा बँधन में न आते हैं।देख मैया तनिक विस्मित हुई यहाँ रस्सी से ना बंधने के भक्तों ने कुछ भाव बताये हैं।
ब्रह्म और जीव के बीच सिर्फ दो अंगुल का ही फर्क है जिसे वो ज़िन्दगी भर पार नहीं कर पाता है और दो अंगुल की दूरी में ही भटकता रहता है।कान्हा में सत्वगुण समाया है और बाकी दोनों का त्याग किया है।कुछ ऐसे दो अंगुल कम करके प्रभु ने अपना भाव प्रकट किया है।इधर मैया सोचती है कान्हा की कमर तो मुट्ठी भर की है और रस्सियाँ सैंकड़ों हाथ लम्बी फिर भी ना बंध पाता है जितनी लगाओ दो अंगुल की कमी ही दर्शाता है।
उधर रस्सियाँ आपस में बतियाती हैं हम छोटी बड़ी कितनी हों पर भगवान के यहाँ कोई भेद नहीं ।प्रभु में अनंतता अनादिता विभुता समाई है जैसे नदियाँ समुद्र में समाती हैं।वैसे ही सारे गुण भगवान में लीन हैं।अपना नाम रूप खो बैठे हैं तो फिर कोई कैसे बंध सकता है।अनंत का पार कैसे कोई पा सकता है।
अंत में जब मैया बाँधने का असफल प्रयास कर करके शिथिल हो गई,तब कान्हा स्वयं ही बँध गये।जब भक्त पूर्णत:प्रभु में डूब जाता है तब प्रभु उसके हो जाते हैं।बड़े बड़े ऋषि मुनि अथक तपस्या के उपरांत भी जिस परपब्रह्म को प्राप्त नहीं कर पाते, भाव के भूखे प्रभु प्रेम परबस भक्त के प्रेम में स्वयं बँध जाते हैं।
“Yashoda Muktigehini” – Kathopanishad 3
By taking shelter of God’s grace, power and labor, the salvation in the form of Yashoda bound the Lord. Even freedom without hard work could not bind the Lord.
“Seeing the fatigue, Krishna was graciously bound by his bond” (Bhagavat-10/9/18)
When Yashoda ji wanted to tie the Lord with a rope, it fell short by two fingers every time. Even after connecting many ropes, the rope remained less than two fingers.
What is this lack of two fingers? The commentators of Bhagwat have made many comments on this, but Lord Vyasa has himself revealed the reason for the lack of two fingers from the aforesaid verse itself- “God does not bind the devotee until he makes so much effort in bhajan that God’s all-powerful Chakravartini Kripa Shakti does not flow. In other words Bhajanoth labor and God’s grace – this lack of two fingers is keeping the devotee and God away from each other.
The one whom even the intellect of the Yogis could not catch, has been caught today by the innocent selfless love of the mother. Today Parabrahma is bound in the string of affection…the one who binds himself in loving fist, mother started tying him with a rope. Every rope started getting two fingers short. Surprised, here the devotees have told some feelings of not being bound by the rope. There is a difference of only two fingers between Brahma and the living being, which he is unable to cross throughout his life and keeps wandering in the distance of two fingers. Kanha has inculcated good qualities and has renounced the other two. Some such two fingers are less God has expressed his feelings by doing this. On the other hand, mother thinks that Kanha’s waist is only a handful and the ropes are hundreds of cubits long, but still she is unable to tie them, it shows the lack of two fingers.
On the other hand, the ropes tell each other how big or small we are, but there is no difference in God’s place. In the Lord, there is infinity, eternity, greatness, like rivers merge into the sea. Similarly, all the qualities are absorbed in God. How can one be bound. How can one cross the infinite.
In the end, when Maiya became loose after trying unsuccessfully to bind him, then Kanha himself was bound. When the devotee is fully immersed in the Lord, then the Lord becomes his. Can’t do it, the Lord who is hungry for feelings gets tied up in the love of the devotee himself.
3 Responses
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