भगवन नाम उच्चारण- धर्म, अर्थ और काम और मोक्ष का साधन

भगवान् का केवल नाम ‘राम-राम’, ‘कृष्ण-कृष्ण’, ‘हरि-हरि’, ‘नारायण-नारायण’, अन्तःकरण की शुद्धि के लिये, पापों की निवृत्ति के लिये पर्याप्त है। ‘नमः नमामि’ इत्यादि क्रिया जोड़ने की भी कोई आवश्यकता नहीं है। भगवान् के नाम बहुत से हैं, किसी का भी संकीर्तन कर सकते हैं।

ऐसे अनके प्रमाण मिलते हैं जिनमें भगवन् का नाम धर्म, अर्थ और काम इन तीनों वर्गों की सिद्धि का भी कारण बतलाया गया है-

‘जिसकी जिह्वा पर ‘हरि’ ये दो अक्षर बसते हैं, उसे गङ्गा, गया, सेतुबन्ध, काशी और पुष्कर की कोई आवश्यकता नहीं, अर्थात उसे इनकी यात्रा, स्नान आदि का फल भगवन्नाम से ही मिल गया। जिसने ‘हरि’ इन दो अक्षरों का उच्चारण कर लिया, उसने ऋग्वेद, यजुर्वेद, सामवेद और अथर्ववेद का अध्ययन कर लिया। जिसने ‘हरि’ ये दो अक्षर उच्चारण किये, उसने दक्षिणा के सहित अश्वमेध आदि यज्ञों के द्वारा यजन कर लिया। ‘हरि’ ये दो अक्षर मृत्यु के पश्चात् परलोक के मार्ग में प्रयाण करने वाले प्राणों के लिये पाथेय (मार्ग के लिये भोजन की सामग्री) हैं, संसार रूप रोग के लिये सिद्ध ओषध हैं और जीवन के दुःख और क्लेशों के लिये परित्राण हैं।’

स गँगा स गया सेतुः स काशी स च पुष्करम्।
जिह्वाग्रे वर्तते यस्या हरिरित्यक्षर द्वयम्।।

ऋग्वेदोऽथ यजुर्वेद: सामवेदो ह्यथवर्ण:।
अधितास् तेन येनोक्तं हरिरित्यक्षर द्वयम्।।

अश्र्वमेधादिभिर् यज्ञैर्नरमेधै: सदक्षिणै:।
यजितं तेन येनोक्तं हरिरित्यक्षर द्वयम्।।

प्राण प्रयाण पाथेयं संसार व्याधिभेषजम्।
दु:खक्केश परित्राणं हरिरित्यक्षर द्वयम्।।

यह बात ‘हरि’, ‘नारायण’, ‘राम’, ‘कृष्ण’ आदि कुछ विशेष नामों के सम्बन्ध में ही नहीं है, प्रत्युत भगवान् के सभी नामों के सम्बन्ध में हैं; क्योंकि स्थान-स्थान पर यह बात किसी एक नाम को केवल उदाहरण के तौर पर लेकर कही गयी है जैसे- अनन्त के नाम, विष्णु के नाम, हरि के नाम इत्यादि। भगवान् के सभी नामों में एक ही शक्ति है।

भगवन्नाम जप और कीर्तन आदि में देश-काल आदि के भी नियम नहीं हैं और न ही शौच-अशौच आदि के विचार की आवश्यकता।

‘भगवान् के नाम का संकीर्तन करने में, भगवान् का अनुकीर्तन (गुणगान) करने में, न देश का नियम है और न काल का, न ही शौच-अशौच आदि का निर्णय करने की भी आवश्यकता है। इसमें कोई सन्देह नहीं। हे राजन्! यज्ञ, दान, तीर्थस्नान अथवा विधिपूर्वक जप के लिये शुद्ध काल की अपेक्षा है, परन्तु भगवन्नाम के इस संकीर्तन में काल-शुद्धि की कोई आवश्यकता नहीं है। चलते-फिरते, खड़े रहते, सोते-स्वप्न अवस्था में, खाते-पीते हुए भी भगवन्नाम जप एवं यश, गुणों का कीर्तन करके मनुष्य पाप के केंचुक से छूट जाता है।’

न देश काल नियम: , शौचाशौचविनिर्णय:।
परं संकीर्तनादेव राम रामेति मुच्यते।।

न देश नियमो राजन्न काल नियमस् तथा।
विघते नात्र संदेहो विष्णोर् नाम अनुकीर्तन।।

कालोऽस्ति यज्ञे दाने वा स्न्नाने कालोऽस्ति सज्ज्पे।
विष्णु संकीर्तने कालो नास्त्य्त्र पृथिवीपते।।

गच्छंस् तिष्ठन् स्वपन्वापि पिबन् भुञ्जञ् जपंस् तथा।
कृष्ण कृष्णेति संकिर्त्य मुच्यते पाप कञ्चुकात्।।

अपवित्र हो या पवित्र- ‘सभी अवस्थाओं में (चाहे किसी भी अवस्था में) जो कमलनयन भगवान् का स्मरण करता है, वह बाहर-भीतर से पवित्र हो जाता है।’

अपवित्र: पवित्रो वा सर्वावस्थां गतोअपि वा।
य: स्मरेत् पुण्डरीकाक्षं स बाह्याभ्यन्तर: शुचि:।।

नाम-संकीर्तन आदि में वर्ण-आश्रम आदि का भी नियम नहीं है।

‘ब्राम्हण, क्षत्रिय, वैश्य, स्त्री, शूद्र, अन्त्यज (यवन, मलेछ) आदि जहाँ-तहाँ भगवान् के नाम, कीर्ति- यश का कीर्तन करते रहते हैं, वे सभी समस्त पापों से मुक्त होकर सनातन परमात्मा को प्राप्त होते हैं।’

ब्राह्यणा: क्षत्रिया वैश्या: स्त्रिय: सूद्रान्त्यजातय:।
यत्र तत्रानु कुर्वन्ति विष्णोर् नामानुकीर्ततम्।
सर्व पाप विनिर् मुक्तास्तेऽपि यांति सनातनम्।। ।। श्री राम कृष्ण परमात्मने नमः ।।



Only the names of God ‘Ram-Rama’, ‘Krishna-Krishna’, ‘Hari-Hari’, ‘Narayan-Narayan’, are sufficient for the purification of conscience, enough for the retirement of sins. There is no need to add ‘Namah Namami’ etc. There are many names in the names of God, you can do any sankirtana.

There are other evidences in which the name of Bhagavan is also given the reason for the accomplishment of religion, meaning and work.

‘On whose tongue,’ Hari ‘resides these two letters, there is no need for daga, gaya, setubandh, kashi and Pushkar, that is, he got the fruit of their journey, bathing etc. from Bhagavannam. The one who pronounced ‘Hari’ these two letters studied Rigveda, Yajurveda, Samaveda and Atharvaveda. The one who pronounced these two letters ‘Hari’, along with the Yajnas like Ashwamedha along with Dakshina etc. ‘Hari’ these two letters are Patiya (food items for the path) for the souls who pray in the path of the hereafter after death, the world form is perfect for the disease and the sorrows of life and the sorrows and tribulations. ‘

That Ganga is the bridge of Gaya, that Kashi is that Pushkara. The two syllables Hari are at the tip of the tongue.

The Rigveda, the Yajurveda, the Samaveda and the Athavarna. He who has said that the two syllables Hari have said.

By performing sacrifices like Ashrvamedha and by offerings of men and offerings. He who has sacrificed the two syllables Hari.

The path of life is the path of the world of disease. Du:khakkesha satisfar Hari and the two letters Hari.

This thing is not only in relation to some special names like ‘Hari’, ‘Narayan’, ‘Ram’, ‘Krishna’ etc., in relation to all the names of God; Because from place to place, this thing is said to be only as an example of any one name, such as the name of Anant, the name of Vishnu, the name of Hari etc. All the names of God have the same power.

There is no rules of country-time etc. in Bhagavannam chanting and kirtan etc. nor the need for the idea of ​​defecation and inconvenience etc.

‘There is neither the rule of the country nor the law, nor the toilet, unseen, etc. in performing the name of God, in performing the Lord (praise) of God. There is no doubt in this. Hey Rajan! Yajna, charity, pilgrimage or methodical chanting is expected for pure period, but there is no need for time-purification in this sankirtan of Bhagavannam. By walking on the go, standing, sleeping in a sleeping state, chanting Bhagavannam and fame, virtues, a person is released from the earthworm of sin. ‘

There is no country, time, rule, cleanliness and impurity. By chanting the mantra, one is freed from chanting ‘Rama, Rama.

There is no rule of country, O king, not time rule. There is no doubt that the name of Vishnu is disturbed.

Time has time in sacrifice or in bathing, and time is ready. O Lord of the earth, there is no time for chanting Vishnu.

They go, staying, sleeping, drinking, and chanting. He is freed from the sinful waist and chants ‘Krishna Krishna’

Unholy or holy- ‘In all stages (whether in any state), the Kamalnayan who remembers the Lord, becomes holy from outside.’

Whether unclean or holy or in all circumstances. He who remembers the lotus-eyed Lord is purified both externally and internally.

There is also no rule of varna-Ashram etc. in the name-sankirtan etc.

‘Brahman, Kshatriya, Vaishya, female, Sudra, Antyaj (Yvan, Malech) etc. Wherever the names of God, fame and fame, all of them are freed from all sins and attain the eternal God.

Brahmins, Kshatriyas, Vaishyas, women, Sudras and Antyas. Wherever they follow the names of Vishnu. All sins are freed from all sins and go to the eternal. ।। Sri Rama Krishna Paramatmane Namah ।।

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
Share on email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *