दुःखदायी परिहासका कटु परिणाम

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पूर्वकालमें एक सहस्रपाद नामके ऋषिकुमार थे। उनमें सभी गुण थे केवल एक दुर्गुण था कि वे अपने मित्रों और साथियोंको हँसीमें चौंका दिया करते या उरा दिया करते थे। उनके एक मित्र थे ऋषिकुमार खगम वे सत्यवादी थे और परम तपस्वी थे, लेकिन अत्यन्त भीरु थे। सर्पसे उन्हें बहुत डर लगता था।

एक दिन ऋषिकुमार सहस्रपादने खेल खेलमें घासका एक साँप बनाया और उसे लेकर दबे पैर अपने मित्र खगमजीके पीछे जा खड़ा हुआ। उस समय ऋषिकुमार खगम अग्निहोत्र कर रहे थे। सहस्रपादने यह घासका सर्प उनके ऊपर फेंक दिया। इससे भयके मारे खगम मूर्च्छित हो गये।

मूर्छा भन्न होनेपर खगमने उस घासके सर्पको पहिचाना। क्रोधसे उनके नेत्र लाल हो गये। उन्होंने सहस्रपादको शाप दिया तूने मुझे विपरहित तृणके सर्पसे डराया है, अतः तू विषहीन सर्पयोनि प्राप्त करेगा।’

इस भयंकर शापको सुनकर सहस्रपाद घबरा उठा। वह पृथ्वीपर गिर पड़ा और हाथ जोड़कर प्रार्थनाकरने – गिड़गिड़ाने लगा। इससे खगमको दया आ गयी। उन्होंने बताया ‘भृगुवंशमें प्रमतिके पुत्र रुरु होंगे; वे जब तुम्हें मिलेंगे, तब तुम मेरे शापसे छूट जाओगे। शापको सर्वथा मिथ्या नहीं किया जा सकता। मेरे मुखसे निकले शब्दोंको मैं भी असत्य नहीं कर सकता।’

सहस्रपादको डुण्डुभ जातिका सर्प होना पड़ा। प्रमतिके पुत्र रुरुकी पत्नी सर्पके काटनेसे जब मर गयी, तब सर्प-जातिपर ही रुष्ट होकर वे मोटा डंडा लेकर घूमने लगे और जो भी सर्प मिलता, उसीको मार देते। रुरुको मार्गमें डुण्डुभ सर्प बने सहस्रपाद भी मिले। उन्हें भी मारनेको रुरुने डंडा उठाया। सहस्रपादने उन्हें रोका और बताया कि ‘विषहीन निरपराध डुण्डुभ जातिके सर्पोंको मारना तो पाप ही है। प्राणी कालकी प्रेरणा से ही मरता है। सर्प, विद्युत् या रोग आदि तो मृत्युके निमित्तमात्र बनते हैं। प्राणियोंको अभय देना -अहिंसा ही परम धर्म है।’ इस प्रकार रुरुको धर्मोपदेश करके वे ऋषिकुमार सर्पयोनिसे छूट गये –

सु0 सिंह

(महाभारत, आदि0 11)

In the past, there was a Rishikumar named Sahasrapada. He had all the qualities, only one demerit was that he used to startle or make his friends and colleagues laugh. He had a friend Rishikumar Khagam, he was truthful and the ultimate ascetic, but very cowardly. He was very afraid of snakes.
One day Rishikumar Sahasrapada while playing a game made a snake out of grass and carrying it, he went after his friend Khagamji. At that time Rishikumar Khagam was performing Agnihotra. Sahasrapada threw this grass snake on him. Due to fear, Khagam fainted.
On becoming unconscious, Khagman recognized the snake in that grass. His eyes turned red with anger. He cursed Sahasrapada, you have scared me with the snake of opposite straw, so you will get poisonless snake.’
Sahasrapada was horrified to hear this terrible curse. He fell on the earth and started praying with folded hands. This made Khagam feel pity. He told ‘ Pramati’s son will be Ruru in Bhriguvansh; When you meet them, then you will be free from my curse. Curses cannot be completely falsified. Even I cannot untrue the words that came out of my mouth.’
Sahasrapada had to be a snake of the Dundubha caste. When the wife of Pramati’s son Ruru died of a snake bite, then being angry with the snake-caste, he started roaming around with a thick stick and would kill any snake he found. Dundubh snake turned Sahasrapad was also found on the way to Ruruko. Ruru picked up the stick to kill them too. Sahasrapada stopped them and told them that it is a sin to kill snakes of innocent Dundubha caste. The creature dies due to the inspiration of time. Snakes, electricity or disease etc. only become the cause of death. To give protection to the living beings – non-violence is the ultimate religion.’ In this way, by preaching to Ruru, he got rid of Rishi Kumar Sarpayoni –
Su0 Singh
(Mahabharata, etc. 11)

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