हम गुरु को या अपने इष्ट को इस प्रकार श्लोक उच्चारण कर नमन करतें हैं …

त्वमेव माता च पिता त्वमेव

त्वमेव बन्धुश्च सखा त्वमेव ।

त्वमेव विद्या द्रविणं त्वमेव

त्वमेव सर्वं मम देव देव ॥

इस श्लोक के दो अर्थ होते हैं …

1 – आप ही माता हो.. आप ही पिता हो.. आप ही बन्धु हो..आप ही सखा हो..आप ही विद्या हो.. आप ही धन हो..

हे देवदेव ! मेरे सब कुछ आप ही हो ..

2 – मेरी माता भी आपका स्वरूप है…

मेरे पिता भी आपके स्वरूप हैं…

मेरे बन्धु भी आपके स्वरूप हैं…

मेरे सखा भी आपके स्वरूप हैं…

मेरी विद्या भी आपका स्वरूप है…

मेरा धन भी आपका स्वरूप है…

हे देवदेव !
मेरा सब कुछ आपका ही स्वरूप है …

यह श्लोक तब सही मायने में चरितार्थ होता हैं

जब

शिष्य गुरु में इन सभी स्वरूपों को देखे .. समझे .. जाने .. अनुभव करें …

इष्ट से बेहतर गुरु को इस प्रकार सम्बोधन करें तो अच्छा हैं …

गुरु का कर्तव्य भी हैं कि वह इन सभी स्वरूपों को धारण कर शिष्य के हृदय में इन्ही स्वरूपों में अनेका बन विराजमान रहें …

कभी माँ बनकर गोद में लेकर सुलाओ..

कभी अपने हाथों से खाना खिलाओ …

कभी पिता जैसा डाँट फ़टकार लगाओ ..

कभी दोस्त जैसा मज़ाक करों ..

कभी भाई जैसा लड़ाई में उसके साथी बनों …

कभी प्रेम करों उससे जैसे भगवती करती हैं अपने सन्तानों से …

यदि गुरु ऐसा व्यवहार नही करता अपने शिष्य के साथ तो उस गुरु को गुरु तत्व का अनुभव नही हैं … उनमें गुरु मण्डल नही है… ऐसे गुरु के भीतर गुरुसत्ता नही रहता …

तो ..

ऐसे लोगों को दीक्षा देने का भी अधिकार नही हैं…

गुरुजी
सर्वज्ञ
जय देवाधिदेव महादेव
ॐ हर हर हर महादेव
आदिअनादि अनन्तशिवहर



You are the mother and you are the father

You are the only friend and you are the only friend.

You are the knowledge, you are the wealth

You are everything to me, O Lord, O Lord.

This verse has two meanings…

1 – You are the mother.. You are the father.. You are the brother.. You are the friend.. You are the knowledge.. You are the wealth..

O God! You are my everything..

2 – My mother is also your form…

My father is also like you…

My friends are also like you…

My friend is also like you…

My knowledge is also your form…

My wealth is also your form…

O God! My everything is your form…

This verse then becomes true in its true sense.

When

The disciple should see, understand, know, experience all these forms in the Guru…

It is better if we address the Guru better than Ishta in this manner…

It is also the duty of the Guru to assume all these forms and remain present in these forms in the heart of the disciple…

Sometimes become a mother and take me to sleep in your lap.

Sometimes feed me with your hands…

Sometimes scold like a father..

Sometimes joke like a friend..

Sometimes become his companion in battle like a brother…

Sometimes love him like Goddess loves her children…

If a Guru does not behave like this with his disciple, then that Guru does not have the experience of Guru Tattva… there is no Guru Mandal in him… Guru power does not reside within such a Guru…

So ..

Such people do not even have the right to give initiation…

Teacher Omniscient Jai Devadhidev Mahadev Om Har Har Har Mahadev AdiAnadi AnantaShivahar

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