मीरा चरित भाग- 73

उन्होंने लौटकर बताया- ‘वे तो मर्यादाहीन व्यक्ति हैं।हमें कहने लगे कि हम अपना काम कर रहे हैं।तुम कौन हो बीच में पाँव रोपने वाले? हम किसी मेड़तणीजी सा को नहीं जानते।जाकर कह दो हमें फुरसत नहीं है।’
‘क्या?’- मीरा रथ से नीचे कूद गई।रथ में लगे हथियारों में से एक तलवार उन्होंने म्यान से खींच ली- ‘चलो कहाँ है अन्यायी?’
‘अरे अन्नदाता, आप यह क्या करतीं हैं? आप यहीं बिराजें, हम अभी पकड़कर लाते हैं उनको।’
‘नहीं पधारें आप भी।राणाजी की नाक तले इतना अत्याचार हो रहा है तो दूर सीमाओं पर क्या होता होगा।’
ग्रामीणों ने बताया- ‘मालवे के सैनिक तीसरे चौथे महीने आ धमकते हैं, स्त्रियों को उठ ले जाते हैं, बच्चों को चीरकर छप्पर पर फेंक देतें हैं।विरोध करने वालों को मारकर वे वापस भाग जाते हैं।’
मीरा से सुना नहीं जाता था।एक निःश्वास छोड़ उन्होंने सोचा कि ऐसे राजा कै दिन टिकेगें, जो प्रजा के पेट को अन्न और आँखों को निश्चिंत नींद नहीं दे सकते? आगे जाकर देखा कि पन्द्रह बीस आदमियों को बाँध कर एक ओर पटक दिया गया है।उनके घरों से अन्न, बर्तन और पशु निकाले जा रहे हैं।दो स्त्रियाँ रोती हुई मुख में तृण लेकर हाथ जोड़कर विनती कर रहीं थीं, जिन्हें वे लोग गालियाँ देते हुए ठोकरें मार रहे थे।बच्चे डरकर भीत से चिपके खड़े हैं, बढ़े हुये पेट, नंगे और भूखे।एक बीस वर्ष की बहू अपनी फटी साड़ी के घूँघट में हिचकियाँ लेते हुए रो रही थी।उसकी ओक देखकर एक कर्मचारी बोला- ‘कर के बदले इसको दे दो तो दोनों फसलों की माफी हो जायेगी।’
यह सुनकर उसके पति ने कहा- ‘तुम्हारे घर की बहू बेटी के लिए कोई ऐसी बात कहे तो?’
‘कह कर तो देख’- कहते हुये कर्मचारी ने उस बँधे पड़े ग्रामीण को जूते समेत ठोकर मारते हुए बोला- ‘यह स्वर्ग की अप्सरा तुम्हारे यहाँ कितने दिन टिकेगी? हम नहीं तो कोई और उठाले जायेगा।’

‘क्यों न ले जाये? तुम्हारे जैसे खेत को खाने वाली बाड़ हो तो क्यों न कोई भी इसे उठा कर ले जायेगा।’- मीरा सामने आ खड़ी हुई तो वे सभी सिटपिटा कर जैसे स्तब्ध हो गये।किसी ने पूछ लिया- ‘ये कौन हैं।’
‘मेदपाट की महिषी महाराज कुमार भोजराज की धणियाणी मेड़तणीसा पीहर से पधार रहीं हैं।’
‘तुम्हारा नायक कौन है?’- मीरा ने गरज कर पूछा।
‘चाकर सेवा में उपस्थित है सरकार’- उसे लगा मानों सारे जीवन के पाप पुण्य के लेखे जोखे का निर्णय करने के लिए भगवती दुर्गा सामने खड़ी हों।वह हाथ जोड़कर काँपता हुआ खड़ा रहा।
‘ऐसे कर उगाहा जाता है? कहाँ से आई यह रीत? तुम राज्य के रखवाले हो या राक्षस।’
‘हम तो अन्नदाता, हुकुम के ताबेदार हैं।’
‘हुक्म देने वालों ने क्या यह फरमाया है कि पैसा न होने पर उनकी स्त्रियाँ उठालाना।पशु औरबर्तन ले आना और उन्हें मौत के मुँह में ढकेल देना।क्या ये बर्तन और स्त्रियाँ तुम राजकोष की पेटियों में बंद करते हो? मुख से झरती गालियों की यह गंदगी, दूसरों की बहू बेटी की ओर ताकने वाली कुत्तों जैसी यह कुदृष्टि भी हुजूर के हुक्म में मिली है? अरे अन्यायियों जब मालवे और गुजरात के डाकू इन्हें लूटने आते हैं, तब क्यों नहीं रक्षा करते इनकी? मरे हुये पशु पर गिद्धों की भाँति केवल चीथना ही जानते हो।अपने बापों की दशा तो देखी होगी, भूत भी दुबले पतलों को नहीं सताता।तुमने दीवानजी से अर्ज की थी क्या कि पिछले वर्ष अकाल पड़ा है, अश्विन में डकैती हुई और अब प्रजा भूखों मर रही है।राजा की आँखे तो कर्मचारी होते हैं।यदि तुन न बताओ तो वे क्या जानें कि प्रजा सुखी हैं या दु:खी?’- साथ आई दासियाँ, सरदार और कर्मचारी मीरा का यह नया रूप देख कर सन्नाटे में आ गये।इस चौबीस वर्ष की आयु में उन्होंने किसी की ओर कड़ी दृष्टि से कभी देखा तक न था।मेड़तणीजी सा को क्रोध भी आता है, यह बातसपने में भी उन्हें झूठी लगती।

‘अन्नदाता यह सब बातें निवेदन करने का अधिकार महमंत्रीजी को है।यदि हम खाली हाथ लौटे तो हमारी खाल उतरवा कर उसमें भूसा भरवा दिया जायेगा।’
‘इसीलिए स्त्रियों को ले जा रहे थे? कर की राशि के स्थान पर उन्हें सरकार के सामने खड़ी कर दोगे? एक बार अपने घर की बहू बेटी को ऐसे ले जाकर खड़ी करके देखो और फिर देखो कि तुम्हारे हृदय की क्या दशा होती है? और कुछ न मिले तो इनकी आँतें निकाल ले जाओ। कितना कर बाकी है इस गाँव का?’
‘सात सौ रूपया सरकार’
‘चम्पा, मिथुला, गौमती, गंगा अपने गहने उतार दो’- दासियों ने आज्ञा का पालन किया।
‘हो गये तुम्हारे सात सौ रूपये, उठा लो।’
मीरा ने शांत होकर अपने सदा के स्वाभाविक मीठे स्वर में फरमाया- ‘राजा महलों में रहते हैं। तुम्हीं लोग उनके हाथ पैर और आँखे हो।जिस राज्य में प्रजा दु:खी होती है, वह राज्य टिकता नहीं।राजा प्रजा का चाकर होता है।उसे सुखी रखना राजा का धर्म और कर्तव्य है।तुम्हारी और हमारी भलाई इनके सुख में निहित है।कर उगाहने से पहले यह देख लो कि इनकी जीविका और खेती पर कोई जोखिम न आये।’- कुछ ठहर कर उन्होंने कहा- ‘दूसरों की बहन बेटी को अपनी बहन बेटी समझो।जहाँ गौ और गौरी सताई जातीं हैं वहाँ भगवान कोप करते हैं।ईश्वर ने जीभ और आँखे दी हैं तो इन्हें सत्कर्म में लगाओ।अंत में मरकर अपने बाप को क्या उत्तर दोगे? अमरता का पट्टा लिखा कर लाये हो क्या? उस दिन यहाँ के सब व्यापार ब्याज समेत चुकाने पड़ेंगे, यह बात ध्यान में रखकर चलो।धन औरयौवन पाहुने हैं।इन्हें पाकर अपने पाँवमत उठालो धरती से।’

सबने मीरा के पाँव पर सिर रखकर माफी माँगी और आगे कुकर्म न करने का वचन दिया। अपने साथ आये सेना नायकों को मीरा ने आज्ञा दी- ‘बाजीसा प्रत्येक घर के हिसाब से इन्हें दो दो रूपये और बालको को प्रत्येक को चार चार आना दीजीये।’
गाँव केलोगों के मुझाये मुख खिल उठे।स्त्रियाँ समीप आकर पाँव पड़ने लगीं और पुरूषों ने प्रणाम के लिए धरा पर सिर रखे।पुरूषों के कहा- ‘डाकू आ जायें तो सब मिलकर सामना करो।लुटपिट कर जीवित रहने से तो लड़कर मर जाना अच्छा है।अपनी रक्षा आप करना सीखो।राजा कहाँ कहाँ उपस्थित रह सकता है?’
क्रमशः

Mira Charit
Part- 73

He returned and told- ‘He is an indecent person. They told us that we are doing our work. Who are you to step in the middle? We don’t know any Medtaniji Sa. Go and say that we don’t have time.’
‘What?’- Meera jumped down from the chariot. He pulled out one of the weapons in the chariot from the scabbard- ‘Come on, where is the unjust?’
‘ Hey food giver, what do you do? You sit here, we will catch them and bring them.
‘Don’t you come too. If so much atrocities are happening under the nose of Ranaji, then what would have happened on the distant borders.’
The villagers told- ‘The soldiers of Malwa come threatening in the third-fourth month, take away the women, rip the children and throw them on the thatch. They run away after killing those who protest.’
Meera could not be heard. Leaving a sigh, he thought that the days of such a king will last, who cannot give food to the stomach of the people and restful sleep to the eyes? Going forward, he saw that 15 to 20 men had been tied and thrown aside. Food, utensils and animals were being taken out of their homes. They were stumbling. The children stood fearfully clinging to the wall, their bellies distended, naked and hungry. A twenty-year-old daughter-in-law was crying hiccups in the veil of her torn sari. Give it in exchange and both the crops will be forgiven.
Hearing this, her husband said- ‘What if someone says such a thing for the daughter-in-law of your house?’
Saying ‘Tell me then see’- the worker said while stumbling the tied villager with his shoes- ‘How long will this Apsara of heaven stay at your place? If not us, someone else will be picked up.’

Why not take it? If there is a fence like yours that eats up the field, then why wouldn’t anyone pick it up and take it away.’ When Meera stood in front of them, all of them were stunned as if crying. Someone asked – ‘Who is this?’
‘Mahishi of Medpat Maharaj Kumar Bhojraj’s coriander is coming from Medtanisa Pihar.’
‘Who is your hero?’ Meera thundered.
‘Government is present in servant service’ – he felt as if Bhagwati Durga was standing in front of him to decide the account of sins and virtues of the whole life. He stood trembling with folded hands.
‘This is how tax is collected? Where did this custom come from? You are the custodian of the kingdom or a demon.’
‘We are food givers, obedient to orders.’
‘Have those in command ordered that when there is no money, pick up their women. Bring animals and utensils and push them to death. Do you keep these utensils and women in treasury boxes? This filth of abuses falling from the mouth, this evil eye like dogs staring at the daughter-in-law of others is also found in the order of the Lord? Hey wrongdoers, why don’t you protect them when the dacoits of Malwa and Gujarat come to loot them? You only know how to tear at a dead animal like vultures. You must have seen the condition of your fathers, even ghosts do not haunt the lean ones. Did you request Diwanji that there was a famine last year, there was robbery in Ashwin and now the people She is dying of hunger. The king’s eyes are the servants. If you don’t tell them, how will they know whether the people are happy or sad?’- The maids, Sardar and the servants who came along were stunned to see this new look of Meera. In this age of twenty-four years, he had never even looked at anyone with a stern look. Even in his dreams, this thing of Medtaniji’s anger would seem false to him.

‘The food giver has the right to request all these things to the General Secretary. If we return empty-handed, we will be stripped of our skin and stuffed with straw.’
‘That’s why you were taking the women? Will you make them stand in front of the government in place of the amount of tax? Take the daughter-in-law and daughter-in-law of your house for once and make them stand like this and then see what is the condition of your heart? If you don’t find anything else, take out their intestines. How much tax is left for this village?
‘Seven hundred rupees government’
‘Champa, Mithula, Gaumati, Ganga take off your ornaments’ – the maidservants obeyed.
‘Your seven hundred rupees are gone, pick it up.’
Meera calmed down and said in her usual sweet voice – ‘Kings live in palaces. You people are their hands, feet and eyes. The state in which the people are unhappy, that state does not last. The king is the servant of the people. It is the religion and duty of the king to keep him happy. Your and our well-being lies in his happiness. Before collecting tax, see that there is no risk to their livelihood and farming.’- After stopping for a while, he said- ‘Consider other’s sister and daughter as your sister and daughter. God gets angry where cows and Gauri are persecuted. God has given you tongue and eyes, so use them in good deeds. What answer will you give to your father after dying? Have you brought the belt of immortality written on it? On that day, all the businesses here will have to be repaid with interest, keep this in mind. Wealth and youth are strangers. Get them off the ground.’

Everyone apologized by placing their heads at Meera’s feet and promised not to commit any misdeeds in the future. Meera ordered the army leaders who came with her- ‘Bajisa, according to each house, give two rupees to them and four four annas each to the children.’
The faces of the people of the village blossomed. The women came closer and prostrated their feet and the men kept their heads on the ground in obeisance. The men said- ‘If the dacoits come, all of them should face it together. It is better to die fighting than to live by looting. Learn to protect yourself. Where can the king be present?’
respectively

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