ज्ञानीजन कहते हैं के आत्मा को केवल आत्मा ही जानता है!
पर अज्ञानीजनों का मानना है के यदि देह मनादि अन्त:करण न हों तो जीव आत्मा को नहीं जान सकता है!
किन्तु हम कहते हैं के ब्रह्म ही सबकुछ है और ब्रह्म की दृष्टि में उससे भिन्न अर्थात उसे जो जान सके एैसा कोई भिन्न तत्व व्यक्ति या पुरुष नहीं है!
इसलिए कहा जाता है के ब्रह्म को ब्रह्म ही जानता है!
क्योंकि कोई भी अन्त:करण जड़ होने के कारण चेतन को और चेतन जड़ से एक होने के कारण परमचेतन को नहीं जान सकता है!
इसलिए चेतन जब अपने सीमितता से मुक्त होकर असीमितता से युक्त हो जाता है तो वह स्वयं ही को स्वयं से जान पाता है!
कारण के तब आत्मा व ब्रह्म की भिन्नता का भ्रम समाप्त हो जाता है!
और चेतना जैसे ही जीवभाव छोड़कर ब्रह्मभाव में स्थित हो जाती है वह कह उठती है एकोहम् द्वितीयो नास्ति! न भुतौ,न भविष्यति!! अहम् ब्रह्मास्मि!!…….ऊँ
Wise people say that only the soul knows the soul!
But the ignorant people believe that if there is no body, mind and soul, then the soul cannot know the soul!
But we say that Brahman is everything and in the eyes of Brahman, there is no such separate element, person or man other than Him, that is, who can know Him!
That’s why it is said that only Brahma knows Brahma.
Because no one can know the conscious being due to the inner root and the conscious being one with the root, the Supreme Conscious!
That’s why when consciousness becomes free from its limitedness and becomes bounded with unlimitedness, then it gets to know itself by itself!
Because then the illusion of difference between soul and Brahma ends!
And as soon as consciousness leaves the being and becomes situated in the Brahman, it says, ‘Ekoham Dvitiyo Nasti! Not in the past,not in the future!! I am Brahma!!…….Om
One Response
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.