डाकू से महात्मा

praying believing woman

संवत् 1700 के लगभग जैसलमेर राज्यान्तर्गत वारू ग्राममें चौहान क्षत्रिय माधवसिंहजी हुए थे स्वभावसे बहुत ही रजोगुणी थे। डाकुओंका संघटन करके आसपासमें लूट करना इनका दैनिक व्यवहार सा बन गया था। ये विशेषकर जंगलोंमें रहते और उधरसे माल लेकर जब कोई व्यापारी निकलते तो ये उन्हें लूट लेते। इस कारण प्रायः सिंधसे इधर वस्तुओंका आना-जाना बंद-सा हो गया था। फिर भी, अकालके समय कभी-कभी लोग निकटवर्ती मार्गसे जल्दी आने-जाने की बात सोचकर अपने ऊँटोंसे वस्तु लाया ले जाया करते थे। वे कई बार माधवसिंहजीद्वारा लूट लिये जाते थे। यह क्रम कई वर्षोंतक चलता रहा। लोग इनके नामसे ही काँपने लगे थे। एक समय देशमें भयंकर दुष्काल पड़ा, चारों ओर हाहाकार मच गया। उस समय ऊँटोंपर अनाज लेकर कई यात्री सिंधसे आ रहे थे। जिस झाड़ीले जंगलमें माधवसिंहजी रहते थे, उसके पास पहुँचते-पहुँचते सूर्य अस्त हो गया। कतारिये रात्रिकी भयानकताको देखकर आगे चलनानहीं चाहते थे और वहाँ ठहरनेसे लुट जानेका डर था। दैवगति विचित्र होती है, वे वहाँ ठहर गये। खानेके लिये रोटियाँ बनाने लगे। उनमेंसे एकने कहा- ‘यहाँ ठहर तो गये, कहीं माधवसिंह आ गये और लूट लिया तो बाल-बच्चे सब नष्ट हो जायँगे।’ दूसरेने कहा- ‘अब तो श्रीरघुनाथजी ही बचायेंगे।’ रात्रिके अन्धकारमें वहीं पास खड़े माधवसिंह ये सब बातें सुन रहे थे। इनकी बातें सुनकर उनका हृदय द्रवित हो गया। वे अपनेको रोक नहीं सके, हठात् कतारियोंके सामने जा पहुँचे। इनको देखते ही वे सब रोटियाँ छोड़कर चिल्लाने लगे। उनको रोते- कराहते देखकर माधवसिंहने कहा- ‘भाई! डरो मत, तुम रोटी खाकर यहाँसे चले जाओ। मैं तुम्हें नहीं लूटूंगा। मेरी सम्मतिके बिना मेरे साथी भी तुम्हें कष्ट नहीं देंगे।’ यों कहकर उन लोगोंको वहाँसे विदा कर दिया। माधवसिंह रातभर अग्नि जलाकर वहींपर बैठे रहे। उन्होंने अपने सारे कपड़े जला दिये। सबेरे जब उनके साथी आये और पूछा—’यह क्या किया ?’ तब आपने कहा- ‘भाई! तुमलोगोंमेंसे जो भाई सत्यऔर अहिंसासे अपना उद्धार करना चाहे, वह मेरे साथ रहे। मैं अब कलङ्कको धोकर अपने जीवनको पवित्र करूँगा।’ माधवसिंहजीके बर्ताव और कथनसे प्रभावितहोकर सभीने डकैतीका त्याग करके धर्मोचित कार्य करना शुरू किया। आगे चलकर ये ही माधवदासजी वीतराग महात्मा हुए, जिनका स्थान कोडमदेसर है।

Around Samvat 1700, Chauhan Kshatriya Madhavsinhji was born in Waru village under Jaisalmer state and was very passionate by nature. Organizing dacoits and looting the surroundings had become their daily practice. They especially lived in the forests and when any traders came out with goods from there, they used to rob them. Because of this, the coming and going of things from Sindh to here almost stopped. Nevertheless, sometimes during times of famine, people carried goods on their camels, thinking of getting around faster. They were looted many times by Madhavsinhji. This sequence continued for many years. People started trembling at his name. Once there was a severe drought in the country, there was hue and cry all around. At that time many travelers were coming from Sindh carrying grains on camels. The sun set while reaching near the bushy forest where Madhavsinhji lived. The Qataris did not want to move ahead seeing the horrors of the night and were afraid of being robbed by staying there. Divine movement is strange, they stopped there. Started making breads to eat. One of them said- ‘If you stay here, if Madhav Singh comes somewhere and loots, then all children and children will be destroyed.’ The other said – ‘Now only Shrirghunathji will save.’ Madhav Singh, who was standing nearby in the darkness of the night, was listening to all these things. His heart melted after listening to his words. They could not stop themselves, suddenly reached in front of the queues. As soon as they saw him, they all left the breads and started shouting. Seeing him crying and moaning, Madhav Singh said – ‘Brother! Don’t be afraid, you go away from here after eating bread. I will not rob you Even my companions will not trouble you without my consent.’ Having said this, he sent those people away from there. Madhav Singh kept sitting there by lighting a fire all night. He burnt all his clothes. When his companions came in the morning and asked – ‘What did he do?’ Then you said – ‘Brother! Any brother among you who wants to save himself through truth and non-violence, stay with me. I will now purify my life by washing away the stigma.’ Impressed by the behavior and words of Madhavsinhji, everyone gave up dacoity and started doing righteous work. Later on, this same Madhavdasji became Vitarag Mahatma, whose place is Kodamdesar.

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